• Eğlenceli genel forumlar arasında bir yıldız gibi parlayan en iyi genel forum sitesi Dipsiz Forum'a hoş geldiniz.

    Sadece 3 saniyenizi ayırarak, reklamsız ve güncel forumlar deryasına atlamaya ne dersiniz? Haydi, burası dipsiz bir forum, burada her şey var!

Beyaz Pirinç Sağlıklı mı?

Yakida

From bay
Yönetici
23 Mart 2021
1.051
2.626
Bursa
Beyaz Pirinç Sağlıklı mı? İşte Bir Beslenme Uzmanı Ne Diyor?
Unutmayın, tek başına hiçbir yiyecek, genel yeme düzeninizin sağlıklı olmasını sağlamaz veya bozmaz.


Prinç.jpg


Pirinç, dünya nüfusunun yarısından fazlası için temel bir besindir. 110.000'den fazla ekili pirinç çeşidi olmasına rağmen, tahılı tipik olarak iki kategoriye ayırıyoruz: beyaz ve kahverengi. İkisinden beyaz pirinç, birçok kişi tarafından daha yaygın olarak tüketilir ve tercih edilir. Ama sağlığını merak ediyor olabilirsiniz. İşte beyaz pirinç beslenmesi, tam tahıl seçenekleriyle karşılaştırması ve seçtiğiniz herhangi bir pirincin tadını çıkarmanın sağlıklı yolları.

İlk olarak, beyaz pirinç üzerine biraz arka plan

Pirinç bir tahıldır. Kahverengi pirinç, tahılın tüm kısımları bozulmadan kalan tam tahıllı pirinçtir. Beyaz pirinçle, tahıl iki parçayı (kepek ve embriyo) kaldıracak ve endosperm adı verilen nişastalı bir bölüm bırakacak şekilde cilalanır. Bu işlem, mineraller, fitokimyasallar ve liflere ek olarak, doğal olarak oluşan B vitaminlerinin çoğunu ortadan kaldırır. "Zenginleştirilmiş" etiketli beyaz pirinç, B vitaminleri ve demirin geri eklendiği anlamına gelir, ancak bu, orijinal seviyelerinin yalnızca bir kısmındadır.


Beyaz pirinç beslenme

Bir fincan pişmiş beyaz pirinç, 200 kalorinin biraz üzerinde, yaklaşık 4 gram protein ve lif olarak 1 gramdan az olan 44 gram karbonhidrat içerir. Bu, yaklaşık üç dilim beyaz ekmekteki karbonhidrat miktarıdır. Zenginleştirilmemiş beyaz pirinçteki vitamin ve mineral içeriği oldukça düşüktür. Örneğin, aynı büyüklükteki kahverengi pirinç porsiyonu, beyaz pirinçte 19 mg'a kıyasla 78 mg magnezyum sağlar. Beyaz pirincin potasyum içeriği, pişirilmiş fincan başına 55 mg'a karşılık kahverengide 174 mg'dır. Zenginleştirilmemiş beyaz pirinçte tam tahılla karşılaştırıldığında daha yüksek besin maddesi yoktur. Kahverengi pirinç ayrıca, pişirilen fincan başına 3 gramda daha fazla lif içerir.

Beyaz pirinç ve diyabet

Birkaç çalışma, beyaz pirinç tüketimi ile tip 2 diyabet arasındaki bağlantıyı değerlendirdi. Diabetes Care'de yayınlanan 2020 tarihli bir araştırma, 21 ülkede 130.000'den fazla kişiden alınan verilere baktı. Araştırmacılar, beyaz pirincin daha fazla tüketilmesinin artan diyabet riski ile ilişkili olduğunu buldular, ancak diğer çalışmaların beyaz pirincin diyabet riski üzerindeki etkisi hakkında farklı sonuçlar çıkardığına dikkat çektiler. Yine de bilim adamları, aşırı pirinç tüketiminin kan şekerinde yemek sonrası ani yükselmelere yol açabileceğini ve bunun sonucunda da insülin seviyelerini yükseltebileceğini söylüyor. Zamanla, ikincisi insülin salgılayan ve diyabete yol açan pankreas hücrelerini tüketebilir.

Beyaz pirinç ve dayanıklı nişasta

Beyaz pirinç de dahil olmak üzere nişastaların pişirilmesi ve ardından soğutulması, dirençli nişasta adı verilen bir maddenin oluşumunu arttırdığı gösterilmiştir. Dirençli nişasta, vücudun yağ yakma fırınını doğal olarak artırdığı gösterilen benzersiz bir karbonhidrat türüdür. Lif gibi, dirençli nişastayı sindiremez veya ememezsiniz ve kalın bağırsağa ulaştığında fermente olur, bu da vücudun yağ yakmasını tetikler.

Bir çalışma, taze pişirilmiş beyaz pirincin, 10 saat soğutulmuş pişmiş beyaz pirincin ve 24 saat soğutulup tekrar ısıtılan pişmiş beyaz pirincin dirençli nişasta içeriğini analiz etti. Sonuçlar, pişirmenin dirençli nişasta içeriğinin arttığını gösterdi. Ek olarak, araştırmacılar, 15 sağlıklı yetişkinde üç pirinç örneğinin etkisini değerlendirdi. Her iki tür soğutulmuş pirincin tüketimi, taze pişmiş pirince kıyasla yemek sonrası kan şekeri tepkilerinin önemli ölçüde daha düşük olmasına neden oldu. Mümkünse, beyaz pirinci yemeden önce oda sıcaklığına soğumaya bırakın veya daha sonra kullanmak üzere buzdolabında soğutun.

Sonuç olarak

Beyaz pirinç, tam tahıl pirincine kıyasla besin açısından daha düşüktür ve daha düşük kalp hastalığı ve kanser riski de dahil olmak üzere tam tahılların koruyucu faydalarını sağlamaz. Bununla birlikte, tek başına hiçbir yiyecek, genel beslenme düzeninizin sağlığını bozmaz veya düzeltmez ve beyaz pirinç, birçok kültürde önemli bir temeldir. Tam tahıl yerine beyaz pirinci seçerseniz, kan şekeri üzerindeki etkisini azaltmak için soğutmayı düşünün. Ve beyaz pirinci sebzeler, bakliyat (fasulye, mercimek, bezelye ve nohut için genel terim) ve fındık dahil olmak üzere besin açısından zengin bütün gıdalarla eşleştirin. Veya beyaz pirinci, kahverengi ve yabani pirinç, kinoa, yulaf ve darı dahil olmak üzere diğer tam tahıl seçenekleriyle değiştirin.

Ve unutmayın, pirinç hemen hemen her yemeğe dahil edilebilir ve hem tuzlu hem de tatlı yemeklerde kullanılabilir. Yumurta veya bitki bazlı yumurta ikamesi, sebzeler ve otlar ile birlikte kahvaltnıza pirinç ekleyin. Pirinç, sebzeler ve yağsız protein içeren bir tahıl kasesinin tadını çıkarın; kızartmaları, çorbaları, sebzeli biberleri karıştırmak için ekleyin; veya garnitür olarak servis yapın. Lezzetli pirinç ikramları arasında sütlaç, mango yapışkan pirinç, tatlı hindistan cevizi pirinci ve hatta kızarmış pirinç dondurması bulunur. Pirinç, bitki sütü, meyve, kuruyemişlerle hazırlanan sıcak veya soğutulmuş bir kahvaltı lapası olarak yulaf yerine de kullanılabilir.
 
Top